Selasa, 24 Ogos 2010

Yang mane satu ek??? Seronok puasa atau Puasa seronok....

Yang mana satu korang pilih, seronok puasa ke puasa seronok. Nampak macam sama je dua-dua ni. Tapi jangan keliru ye, silap pilih buruk padahnya..hehe.. Sebenarnya banyak perbezaan antara seronok puasa dan puasa seronok.

Seronok puasa: Orang yang seronok puasa memang tak sabar menunggu kedatangan Ramadhan.Kenapa ye? Sebab mereka tak sabar nak pergi bertarawih dan melakukan amal ibadat di bulan puasa. Mereka tak putus2 melakukan kebaikan, bersedekah, bertadarus Al-Quran dan sebagainya. Mereka juga suka pergi ke bazar Ramadhan tapi hanya membeli makanan yang sepatutnya (tak boros dan membazir). Selain itu mereka yang berada di dalam kategori ini sedih nak meninggalkan bulan Ramadhan.

Puasa seronok: Orang yang puasa seronok ini sebenarnya tak sabar menunggu kedatangan Ramadhan tapi bukan untuk beribadat. Mereka sibuk buat persiapan berbuka dan bersahur. Awal Ramadhan lagi dah sibuk buat persiapan raya. Ada juga yang suka berniaga pada bulan Ramadhan untuk cari duit lebih nak raya nanti. Mereka ini juga suka membazir bila membeli juadah berbuka. Beli ikut nafsu. Akhir sekali mereka tidak sabar-sabar nak menyambut raya tanpa menghiraukan berlalunya Ramadhan.


Orang yang puasa seronok belum pape lagi dah fikir pasal raya.

Nampak tak beza antara seronok puasa dan puasa seronok? Jadi korang tergolong dalam kategori mana? Sendiri jawaplah. Aku?? Aku rasa aku dua-dua kategori ada tapi cam lebih berat ke seronok puasa je. Takpe sama-sama kita perbaiki diri...

"Selamat Menunaikan Ibadah Puasa..."

Tiada ulasan:

Catat Ulasan