Isnin, 25 Oktober 2010

Isu Penindasan Zakat Pelajar-pelajar Terengganu Di Mesir.

http://sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-snc4/hs766.snc4/66601_113634785366565_113451035384940_104345_3392857_n.jpg

Senyum Dalam Tangis



Oleh : Amin Menulis


Mungkin ramai yang tidak mengetahui disebalik keceriaan dan ketenangan wajah anak-anak Terengganu di Mesir sebenarnya mempunyai seribu kedukaan dan kesakitan yang terpaksa ditelan saban hari. Semuanya berpunca daripada penyalahgunaan dan penyelewangan yang dilakukan oleh Pegawai Hal Ehwal Pelajar Terengganu Timur Tengah, Encik Kamal Bin Abdullah yang juga merupakan bekas ADUN Sura, Dungun Terengganu.


Untuk makluman semua, disini sudah ada persatuan pelajar yang juga merupakan Badan Kebajikan Anak Negeri yang diberi nama Keluarga Penuntut-penuntut Terengganu Mesir (KPT). KPT telah ditubuhkan semenjak Tahun 1946, yang bertanggungjawab menaungi seluruh anak-anak Terengganu di Mesir. Sepanjang pemerintahan atau dibawah seliaan KPT, pelajar-pelajar hidup dengan aman dan tenang tanpa berlaku sebarang konflik dan kejadian yang tidak diingini. Namun suasana itu berubah bila beberapa orang pegawai di hantar kesini.


Hal Ehwal Pelajar jadi Hal Ehwal Politik


Pegawai-pegawai yang dihantar sepatutnya bertanggungjawab menguruskan Hal Ehwal Pelajar (HEP) tetapi malangnya lebih menumpukan Hal Ehwal Politik (HEP) disini. Amat malang bagi anak-anak Terengganu kerana mendapat pegawai yang tidak profesional dan tidak bertamadun ini. Saban tahun isu zakat menjadi topik yang tidak pernah selesai. Baik dari segi pengagihan mahupun jumlah zakat yang diterima.

http://sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-snc4/hs114.snc4/36053_101068956627798_100001740815247_6597_4266285_n.jpg
Dari kiri Encik Kamal Abdullah (Peg. HEP Terengganu) Prof. Dr. Jamil (Pengarah MSD(Malaysia Student Department Cairo/JPMK(Jabatan Penuntut Malaysia Kaherah) Saudara Khairi Jalaluddin (Atase Pendidikan JPMK)

Pegawai juga jarang berada di pejabat kerana kerap pulang ke Malaysia dan sibuk urusan di Mansurah menyebabkan pelajar-pelajar susah ingin bertemu dengan pada bila-bila masa mahupun waktu pejabat.

Upah Zakat

Amat pelik bilamana seorang pegawai yang telah diberi gaji dan elaun masih mahu mengambil upah sebagai bayaran perkhidmatan menguruskan zakat anak-anak Terengganu disini. Adakah halal duit yang sepatutnya diberikan kepada asnaf penerima zakat diambil sebahagian tanpa kerelaan si penerima?

http://sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-snc4/hs792.snc4/67270_113462805383763_113451035384940_103535_13769_n.jpg

Cuba bayangkan, sekiranya upah yang diambil daripada setiap mahasiswa/wi LE300 jika dijumlahkan daripada 300orang pelajar angkanya mencecah LE90000. Sungguh tidak bertamadun perkara yang dilakukan oleh seorang pegawai yang berstatuskan "ustaz" ini. Seorang yang berdegar-degar membicarakan soal agama dan hukum hakam Islam tetapi dalam masa yang sama melakukan kemaksiatan dan kezaliman kepada asnaf zakat yang telah dijamin oleh Allah swt hak-hak mereka.

Melari dan Memindahkan Pelajar-pelajar Baru

Sepanjang beliau dilantik menjadi pegawai HEP disini pelbagai masalah yang ditimbulkan, antaranya pada tahun 2009. Beliau telah "melarikan" pelajar-pelajar baru dibawah tajaan Yayasan Terengganu sebaik pelajar-pelajar tersebut sampai di bumi Mesir, tanpa memberikan hak yang sepatutnya untuk pelajar-pelajar baru ini berehat. Kekecohan telah berlaku

Pelajar-pelajar ini dibawa keluar daripada Kaherah untuk dibawa "makan angin." diluar Kaherah dan dikurung tanpa diberi makan dan tempat tinggal yang selesa. Apakah ini tanggungjawab seorang pegawai dalam menajga kebajikan anak-anak Terengganu di Mesir ini?

Apa yang lebih memeningkan kepala dan akal yang waras ialah, kelakuan pegawai ini dengan memindahkan hampir keseluruhan pelajar-pelajar perubatan baru yang nama mereka sepatutnya didaftarkan di Universiti Ain Shams di Kaherah ke Universiti Mansurah tanpa sebab-sebab yang munasabah dan dibincangkan dengan pelajar. Akibatnya ada sebahagian pelajar terpaksa menguruskan sendiri pendaftaran kuliah mereka tanpa diberi bantuan dan dibiarkan begitu sahaja.

Kelewatan Penghantaran Borang Zakat Kepada MAIDAM

Pada tahun ini, anak-anak Terengganu sepatutnya menerima Zakat pada bulan September tetapi atas beberapa faktor penyerahan tersebut terpaksa dilewatkan pada akhir bulan Oktober. Sudahlah pelajar-pelajar ini hanya bergantung kepada bantuan zakat, bermakna bila berlaku kelewatan penyerahan duit zakat, pelajar-pelajar ini terpaksa meminjam dan menangguhkan perbelanjaan bulanan mereka. Bagi mereka yang tinggal di Kaherah dan Kompleks Asrama Darul Iman mungkin boleh bersabar kerana bangunan ini dimiliki oleh Yayasan Terengganu.

Tetapi bagaimana dengan anak-anak Terengganu di Muhafazah atau diluar Kaherah? Yang kesemua mereka menyewa rumah dan setiap bulan perlu menjelaskan sewa dan bil mereka kepada tuan rumah Arab yang tidak mahu bertolak ansur dengan sebarang kelewatan pembayaran dan jika ada sebarang kerosakan yang dialami.

Selepas KPT menanyakan sendiri kepada pegawai atas alasan apa kelewatan yang berlaku. Pegawai hanya menjawab masih ada pelajar yang belum menghantar borang zakat. Itu mungkin alasan yang cuba diberikan. Tetapi persoalan yang timbul ialah tarikh tutup penghantaran telah lama luput dan borang masih berada di pejabat manakala pegawai telah pulang ke Malaysia. Apa sebenarnya masalah yang berlaku sehingga borang yang sepatutnya boleh dihantar terus ke Pejabat MAIDAM tetapi ditinggalkan di Pejabat HEP sedangkan Pegawai Sendiri pulang ke Malaysia?

Syarat Tidak Masuk Akal

Tidak pernah sebelum ini atau ada mana-mana pegawai yang menetapkan setiap individu yang ingin memohon zakat perlu menyertakan plan dan lokasi rumah kediaman di Mesir. Apakah cerdiknya idea ini sehingga perlu menyertakan pelan/peta lokasi rumah mereka di Mesir?

Syarat ini tidak lain adalah untuk menyusahkan pelajar-pelajar ini memohon bantuan zakat. Dan syarat ini ditetapkan oleh pegawai sendiri. Amat bodoh dan bangang title yang boleh saya berikan andai alasan perletakan syarat tersebut adalah untuk memudahkan pegawai untuk kerumah pelajar-pelajar tersebut. Sedangkan pegawai boleh mengadakan pertemuan, majlis ramah mesra atau menghubungi terus nombor pelajar-pelajar ini sekiranya ingin bertemu dengan pelajar kerana sudah menjadi tugas dan tanggungjawab beliau untuk memudahkan urusan pelajar-pelajar bukan menyusahkan.

Satu Lagi Idea "Kurang Cerdik" Pegawai

Pada tahun ini, diwajibkan pula kepada seluruh penerima zakat untuk menyertai Kursus Bina Insan Gemilang yang bertempat di Hotel Cleopatra Iskandariah. Sedangkan sebelum-sebelum ini zakat diagihkan di Asrama Rumah Melayu Abbasiyah, (ARMA) Kaherah. Dimana, majoriti anak-anak Terengganu tinggal di Kaherah.

Dan umumnya mengenali dan mudah untuk sampai ke ARMA. Amat mengejutkan adalah penganjuran Kursus ini tidak dimaklumkan kepada Yang Dipertua Keluarga Penuntut-penuntut Terengganu Mesir. Walaupun surat yang dikeluarkan di (S.K.) atas nama YDP, tetapi hakikatnya surat tersebut tidak pun sampai kepada beliau. Ini antara satu penyelewengan dan penipuan yang dilakukan oleh pegawai HEP Terengganu ini.

http://sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-snc4/hs789.snc4/66959_113611262035584_113451035384940_104274_6464829_n.jpg

http://sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-ash2/hs445.ash2/71825_113611195368924_113451035384940_104273_4616963_n.jpg

Persoalannya lagi, Kursus yang dianjurkan ini hanya mewar-warkan nama Hotel berlangsungnya majlis, tetapi tidak menyatakan secara detail dimana lokasi sebenar kursus ini berlangsung dan yang lebih membingungkan pengangkutan tidak disediakan.

Bagaimana pula dengan keselamatan mahasiswi?

Kursus bermula seawal jam 7.00 pagi. Untuk yang tinggal di Kaherah (majoriti tinggal di Kaherah) perjalan ke Iskandariah memakan masa 3 jam. Bermakna pelajar-pelajar ini perlu keluar seawal jam 3 pagi sekiranya ingin sampai sebelum jam 7pagi sedangkan pengangkutan dan tempat tinggal sebelum program tidak disediakan.

copypaste : http://allgreenislamic.blogspot.com/

Gambar kereta berjenama Peugeot terjunam ke dalam longkang besar di Bawabah 3....

https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEgDpYB2blmItulRPB4tySuACuIZv9PLfJDTQqiLmnPRbqzzA3DLlSZKrZX9QQznCibNcDTshME5jOCncQ9WBXSdVmdMCMyVDTo48bAGVgrBkoWsebQ_SENJ5IBMfvIrkyUqB7V3tP6OtHc/s1600/DSC05316.JPG

Isu Zakat : Kenyataan Rasmi YDP Terengganu


Assalamualaikum Warahmatullahi Wabarakatuh.

KPT Mesir, 23 Oktober 2010 – Makluman kepada seluruh mahasiswa Terengganu Mesir yang dirahmati Allah S.W.T. Pihak Keluarga Penuntut -penuntut Terengganu Mesir dengan penuh rasa tanggungjawab ingin menyatakan pendirian berkenaan isu zakat yang telah berlaku kepada mahasiswa Terengganu Mesir.

Berkenaan dengan program Kursus Bina Insan Gemilang yang dijadualkan pada 25-26 Oktober 2010 untuk sesi pertama dan 26-27 Oktober 2010 untuk sesi kedua bagi melayakkan mahasiswa Terengganu untuk mendapat zakat yang telah dikenakan kepada penerima zakat, dengan ini pihak KPT Mesir ingin menyatakan pendirian berkenaan hal ini:

1) Pihak KPT Mesir menyatakan kekecewaan kepada pihak pengurusan program kerana tidak mengadakan perbincangan terlebih dahulu dengan pihak KPT Mesir seolah-olah menafikan tanggungjawab KPT Mesir dalam menjaga kebajikan ahli dan juga tidak mengiktiraf KPT Mesir yang telah berdaftar di bawah KBMK.

2) Pihak kami juga kesal atas tindakan pihak pengurusan program yang tidak menitikberatkan soal keselamatan ahli terutamanya mahasiswi kerana tidak menyediakan pengangkutan ke program tersebut walaupun telah didesak oleh pihak KPT Mesir.

3) Walaubagaimanapun, pihak KPT Mesir tidak menghalang ahli untuk menghadiri program tersebut, kerana pihak kami merasakan bahawa itu adalah hak ahli untuk menentukannya.

4) Sebarang permasalahan atau kesulitan berkenaan dengan program ini, maka perlu merujuk kepada pegawai Terengganu.

Pihak KPT Mesir akan berusaha sedaya upaya untuk membantu dan meringankan permasalahan yang berlaku kepada mahasiswa Terengganu khususnya.Namun begitu pihak KPT tetap bekerjasama dengan pihak berwajib demi memastikan kebajikan mahasiswa terjaga.

Sekian, terima kasih.

“BERILMU DAN BERAMAL”
“KEMANTAPAN FIKRAH MEMBINA SYAKHSIAH”

MOHD RIDUAN BIN ABU BAKAR
Yang Dipertua,
Keluarga Penuntut -penuntut Terengganu Mesir,
sesi 2010/2011.

Isu Pegawai Tidak Profesional : Kenyataan Rasmi Presiden PMRAM

https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEhKha8T6FnNL7iaw-0ORL52zLz24nV_kHOpju9jyCgo0QWUnAfOdJJb3aYJcDPBWtxn9YvbT3vHzuJlwfL0YpmZTViskwFUYPt_EA4isnMDbH2v-odcFafxpAlXZLqkNDar9Km6OB9TdKQ/s400/shah+33.jpg
Sumber : Minda Presiden PMRAM

Sejak kebelakangan ini, banyak isu-isu yang melibatkan penindasan mahasiswa Islam di Mesir berlaku. Bermula daripada isu Kutub Sittah pada tahun 2009 sehinggalah sekarang ini, ia berlaku bagaikan dirancang. Namun PMRAM meminta agar ahli bertenang serta bertindak mengikut arahan pimpinan.

PMRAM dengan ini melahirkan rasa kesal dan kecewa di atas tindakan pihak-pihak berwajib yang melanggar polisi dan etika sebagai seorang penjawat awam. Bagi PMRAM, tindakan Pengarah JPMK Prof. Madya Dr. Jamil bin Hasyim yang menandatangai surat sokongan bagi penubuhan 'Academy Center' di Tanta merupakan tindakan yang tidak profesional.

Di dalam surat tersebut terdapat beberapa kesalahan mengikut format rasmi surat kerajaan. Bahkan beliau juga menafikan peranan Dewan Perwakilan Mahasiswa Tanta (DPMT) yang selama ini menjaga keselamatan mahasiswa-mahasiswi Islam di sana. PMRAM menyifatkan kata-kata ini sebagai tuduhan yang tidak mempunyai asas yang kukuh.

Di sini saya ingin menegaskan bahawa walaupun DPMT mampunyai autoriti untuk menyelesaikan isu-isu yang melibatkan pihak keselamatan Mesir, PMRAM tidak pernah sesekali membelakangi peranan Kedutaan Besar Malaysia Kaherah (KBMK) dalam isu-isu keselamatan mahupun menafikan kewujudannya.

Beralih kepada isu yang berlaku di Mansurah pada 16 Oktober lalu. PMRAM sekali lagi melahirkan rasa kesal dan kecewa terhadap salah seorang pegawai JPMK yang menyalahgunakan kuasa. PMRAM menyifatkan tindakan yang dilakukan oleh Pegawai Atase Akademik En. Khairi bin Jalaluddin juga sebagai tindakan yang tidak profesional.

Sebagai penjawat awam beliau tidak sepatutnya mengambil kesempatan ketika taklimat biasiswa tersebut untuk mengedarkan borang Kelab Umno. Tindakan tersebut seolah-olah mengajak mahasiswa untuk terlibat dengan parti politik.

PMRAM mengambil pendekatan diplomasi dalam menghadapi isu ini dan cuba mengelakkan tindakan provokasi. Walaupun tindakan tidak profesional ini dilakukan oleh beberapa orang pegawai JPMK, PMRAM dengan ini menegaskan bahawa hubungan rasmi tetap akan diteruskan demi menjaga kesatuan dan kebajikan di kalangan mahasiswa-mahasiswi Islam di Mesir.

PMRAM mengharapkan agar pihak JPMK lebih profesional dalam melaksanakan tugasnya demi menjaga nama baik negara Malaysia. PMRAM juga mengharapkan agar semua ahli sentiasa berdoa semoga persatuan induk ini terus mendapat bimbingan daripada Allah SWT dalam setiap tindakan yang dilakukan serta dilindungi daripada halangan dan ancaman.

Akhirnya saya mewakili PMRAM mengucapkan jutaan terima kasih atas sokongan dan dukungan ahli dalam menghadapi isu-isu yang melibatkan mahasiswa Islam ini.

Sekian.

KEMANTAPAN FIKRAH MEMBINA SYAKHSIAH

Shahrizan bin Mohd Hazime,
Presiden,
Persekutuan Melayu Republik Arab Mesir 2010.

copy from : aminmenulis

Salah Laku Pegawai JPMK : PMRAM Hantar Memorandum kepada Kedutaan Besar Malaysia Kaherah

Oleh : http//aminmenulis.blogspot.com

Semalam 24 oktober, sekitar jam 10.30 pagi PMRAM telah menghantar memorandum kepada Kedutaan Besar Malaysia Kaherah, En. Saiful, tentang tuntutan mahasiswa terhadap salah laku Jabatan Penuntut Malaysia Kaherah, yang telah banyak menyusahkan mahasiswa. Beberapa keping gambar boleh dilihat di bawah ini. Tahniah.


Delegasi Mahasiswa daripada PMRAM menunjukkan memorandum yang ingin disampaikan kepada Kedutaan Besar Malaysia Kaherah.

Saudara Sulaiman Pengerusi Dewan Perwakilan Mahasiswa Tanta (kanan sekali). memberikan sedikit penerangan selepas pertemuan bersama Pegawai Kedutaan.


Suasana semasa perjumpaan dengan Pegawai Kedutaan.

Presiden PMRAM, saudara Shahrizan Mohd Hazime mengadakan 'press conference' dihadapan kedutaan.

En. Shaiful meneliti memorandum yang dihantar.

Saudara Shahrizan Mohd Hazime (Presiden PMRAM) menyerahkan Memorandum kepada En. Shaiful Anuar Mohd (Kuasa Usaha Sementara Kedutaan Besar Malaysia Kaherah)

Layari
www.pmram.org

Isu IFF : Kurang Cerdiknya Ulama' UMNO

Isu IFF dan Kedangkalan Ilmu Ulama Muda UMNO

Ulamak Pelapis PAS melahirkan kekesalan apabila tindakan Datin Seri Rosmah Mansur yang menghadiri Festival Busana Islam (IFF) didokong dan dibela oleh saudara Fathul Bari bin Mat Jahya.

Ulamak Pelapis PAS kesal apabila tindakan rakyat yang bangkit berdemonstrasi dalam membantah penglibatan Datin Seri Rosmah Mansur Festival Busana Islam (IFF) turut dikecam dan dianggap sebagai tersasar daripada konsep Islam.

Bagi Ulamak Pelapis PAS, tindakan saudara Fathul Bari bin Mat Jahya yang membela kesilapan Datin Seri Rosmah Mansur mencalarkan imejnya sebagai seorang yang berlatarbelakangkan pendidikan Islam.

Hujah Bahawa Datin Seri Rosmah Mansur Hanya Penaung Bukan Penganjur

Fathul Bari bin Mat Jahya mempertikaikan sikap PAS yang dianggap salah kerana menurut beliau, Datin Seri Rosmah Mansur bukanlah penganjur sebaliknya hanyalah penaung kepada majlis IFF tersebut.

Namun bagi Ulamak Pelapis PAS, Fathul Bari selaku seorang yang berpendidikan agama sepatutnya jelas mengenai sikap yang perlu diambil oleh seseorang muslim apabila terlibat dengan program-program maksiat sebagaimana yang telah berlaku dalam IFF.

pic_iff_rm
(Prime Minister Datuk Seri Najib Razak (left) and his wife, Datin Seri Rosmah Mansor, speaking with Prince Albert II of Monaco at the International Islamic Fashion Festival. — Reuters picture)

Pakaian menjolok mata dengan tidak mengendahkan arahan Allah agar wanita muslimah menutup aurat ditambah dengan penghinaan nama Nabi Muhammad yang ditulis secara terbalik dan ditonjolkan di bahagian dada wanita yang memperagakan fesyen tersebut sangat jelas untuk dihukumkan sebagai satu majlis maksiat dan menghina Islam.

Menerusi firman Allah Taala di dalam Surah al-Nisa' ayat 140, Allah menegaskan larangan untuk orang Islam bersama-sama di dalam majlis yang menghina ayat-ayat Allah. Umat Islam disuruh untuk menegur maksiat yang berlaku di dalam mana-mana majlis. Sekiranya mereka tidak mempunyai kemampuan, maka mereka wajib untuk meninggalkan majlis maksiat kerana kebersamaan di dalam majlis berunsur maksiat adalah satu maksiat. Ini jelas terpampang dalam kenyataan para ulama tafsir sewaktu mereka menghuraikan ayat 140 daripada Surah al-Nisa'.

Adakah boleh diterima secara waras bahawa Datin Seri Rosmah Mansur selaku seorang muslimah sebenarnya tidak mengetahui bahawa majlis seperti itu adalah satu majlis maksiat? Adakah beliau boleh dianggap sebagai seorang yang tidak mengetahui sama sekali bahawa pakaian-pakaian yang dipamerkan dalam majlis tersebut adalah pakaian yang menyongsang daripada kehendak agama Islam?

Ulamak Pelapis PAS beranggapan bahawa Datin Seri Rosmah Mansur menyedari bahawa IFF adalah bercanggah dengan tuntutan Islam yang sebenar. Sekiranya Fathul Bari beranggapan sebaliknya, ini bermakna Datin Seri Rosmah Mansur begitu sangat jahil dalam memahami kehendak Islam dan ini adalah sangat-sangat malang sekiranya berlaku kepada seorang wanita Islam apatah lagi kepada isteri kepada seorang Perdana Menteri.

Sekiranya Fathul Bari mempertikaikan PAS kerana menyelar keterlibatan Datin Seri Rosmah Mansur dalam satu program maksiat, maka Ulamak Pelapis PAS ingin bertanya di manakah suara orang-orang berpendidikan Islam di dalam UMNO seperti Fathul Bari dalam membantras maksiat sebagaimana yang berlaku dalam IFF dan konsert Adam Lambert yang diizinkan oleh kerajaan UMNO untuk dibuat di Malaysia? Ulamak Pelapis PAS kesal dengan sikap orang-orang berpendidikan agama di dalam UMNO yang membisu dalam membantras gejala maksiat di dalam negara sebaliknya begitu lantang mengecap tindakan rakyat yang bangkit menyuarakan isi hati mereka yang tidak berpuas hati apabila agama dipersenda.

Hujah Bahawa Nasihat Kepada Pemimpin Tidak Boleh Secara Terang-Terangan

Ulamak Pelapis PAS ingin menjelaskan kepada umum bahawa para ulama Islam telah menyatakan bahawa apabila maksiat yang dibuat secara terang-terangan, maka tidak menjadi satu kesalahan untuk umat Islam memprotes maksiat tersebut secara terang-terangan.

Sekalipun ada hadith Rasulullah yang meminta supaya nasihat diberikan secara senyap-senyap dan bukan secara terang-terangan, hadith ini sebenarnya ditujukan kepada kesilapan yang dibuat secara senyap-senyap. Ini kerana apabila seseorang itu melakukan dosa dan maksiat secara sembunyi-sembunyi tanpa diketahui oleh orang lain, maka orang yang mengetahui kesalahan tersebut tidak boleh sama sekali menghebahkan kesilapan si pelaku kerana Islam meminta umatnya agar menutup keaiban manusia.

pic_iff_fathulbari
(Saudara Fathul Bari bin Mat Jahya)

Namun sekiranya dosa dan maksiat yang dilakukan adalah secara terang-terangan sebagaimana yang berlaku dalam majlis IFF, maka mendedahkan kepada umum berkenaan dengan perlanggaran Syariat yang berlaku adalah dibolehkan oleh Islam agar umat Islam mengetahui bahawa majlis yang dibuat secara terbuka tersebut adalah bercanggah dengan Islam.

Al-Imam Al-Nawawi mendedahkan enam keadaan yang mana seseorang itu dibenarkan oleh Islam untuk mengumpat dan menyatakan kejahatan atau keburukan orang lain:

  1. Orang yang dizalimi membuat aduan kepada pihak pemerintah ataupun pihak yang berautoriti agar kezaliman dapat dibanteras.
  2. Perbuatan mengumpat dan mendedahkan kesalahan adalah bertujuan untuk membasmi kemungkaran seperti apabila seseorang berkata kepada orang yang mempunyai kemampuan untuk mengubah kemungkaran: "Si Fulan melakukan kemungkaran. Maka cegahlah ia daripada kemungkaran tersebut". Namun hendaklah niat mengumpat tadi semata-mata kerana ingin mencegah kemungkaran.
  3. Meminta fatwa daripada seorang mufti yang mana orang yang bertanya terpaksa menggunakan umpatan bagi menjelaskan masalahnya kepada sang mufti. Contohnya si penanya bertanya "Ayah saya menzalimi saya kerana sebab begini dan begini. Bagaimanakah cara untuk saya mendapatkan hak saya?"
  4. Memberikan peringatan kepada para muslim terhadap kejahatan seseorang agar setiap orang dapat menghindari kejahatannya.
  5. Apabila seseorang itu menzahirkan kemungkaran yang dilakukannya secara terang-terangan. Maka ketika itu tidak mengapa seandainya kita menghebahkan kepada masyarakat tentang kejahatan yang dilakukannya kerana dia sendiri telahpun menzahirkan kejahatannya secara terang-terang.
  6. Mengumpat dengan tujuan mengenali seseorang. Apabila seseorang individu dikenali dengan sesuatu aib yang ada pada dirinya maka kita boleh menggunakan gelarannya yang merupakan aib tersebut atas tujuan untuk mengenali orang tersebut. Namun kebenaran ini dibolehkan dengan syarat si pemilik aib tersebut tidak merasa marah dengan gelaran aib yang disandarkan kepadanya selepas gelaran tersebut dikenali oleh orang ramai.

Sejarah Islam Bukti Bahawa Kesalahan Pemimpin Yang Dibuat Secara Terangan Ditegur Secara Terangan

Sejarah Islam sendiri telahpun mendedahkan kepada kita berkenaan dengan sikap umat Islam dahulu yang berani menyatakan kesilapan para pemerintah secara terang-terangan sekalipun mereka diancam dengan kematian.

Apabila Marwan bin al-Hakam yang merupakan pemerintah Bani Umayyah ketika itu cuba untuk membaca khutbah terlebih dahulu sebelum solat hari raya, tindakan beliau telah ditegur secara terang-terangan oleh seorang sahabat Rasulullah yang bernama Abu Said al-Khudri. Apabila Marwan bin Hakam tetap mahu berkhutbah dahulu sebelum solat hari raya, Abu Said al-Khudri telah merentap baju pemerintah tersebut agar dia tidak meneruskan niatnya untuk membaca khutbah sebelum solat. Dalam masa yang sama, seorang lelaki lain yang turut berada di situ telah menegur Marwan secara keras dengan berkata:

"Wahai Marwan. Engkau telah menyalahi Sunnah Nabi. Engkau telah mengeluarkan mimbar pada hari raya sedangkan sebelum ini mimbar tidak pernah dikeluarkan pada hari raya. Engkau telah mulakan dengan khutbah sebelum solat hari raya".

Lantas Abu Said al-Khudri bertanya kepada orang ramai siapakah lelaki berkenaan. Selepas mana hadirin memberi tahu nama lelaki tersebut kepada Abu Said al-Khudri, Abu Said telah berkata:

Adapun orang ini, dia telahpun menunaikan kewajipannya. Saya telah mendengar Rasulullah bersabda:

"Sesiapa yang melihat kemungkaran dan dia mampu untuk mengubah kemungkaran itu dengan tangannya, maka hendaklah dia mengubahnya dengan tangannya. Sekiranya dia tidak mampu, maka hendaklah dengan lidahnya. Sekiranya dia tidak mampu, maka hendaklah dengan hatinya dan itulah selemah-lemah Iman".

(Lihat kisah ini dalam Sahih Muslim: Hadith ke-9 daripada Kitab Solat al-`Idayn. Lihat juga Sunan Abi Daud Kitab al-Solat Bab al-Khutbah Yawm al-`Id).

Antara contoh lain adalah Sultan al-`Ulama Izzuddin bin Abd al-Salam dan Ibnu al-Hajib al-Maliki. Dua tokoh ulama kurun ke-6 ini begitu berani mendedahkan kesilapan Raja Syria ketika itu di atas pentas mimbar Jumaat. Mereka berdua begitu lantang dalam khutbah mereka mendedahkan kepada umum berkenaan dengan dosa Raja Syria yang bersubahat dengan tentera Salib dalam menyerang Mesir sehingga raja tersebut tergamak membenarkan tentera Salib masuk ke kota Damsyik bagi tujuan membeli peralatan senjata daripada umat Islam. Al-Imam Izzuddin yang merupakan ulama besar dalam mazhab Syafi`e akhirnya telah dibuang negeri dan beliau akhirnya berhijrah ke Mesir dan tinggal di sana sehingga beliau meninggal dunia.

Ini adalah beberapa contoh kecil yang ada di dalam lipatan sejarah Islam. Maka apabila tindakan PAS mendedahkan kepada umum tentang kesilapan para pemimpin UMNO dipertikai oleh Fathul Bari, Ulamak Pelapis PAS sebenarnya sangsi dengan tahap keilmuan Islam yang dimiliki oleh beliau. Adakah Fathul Bari tidak pernah mengetahui perbahasan seperti ini ataupun beliau sebenarnya sengaja menidakkan fakta ini demi menjaga kepentingan peribadi beliau di dalam UMNO.

Ulamak Pelapis PAS meminta agar orang-orang yang berpendidikan agama di dalam UMNO menginsafi dan bertaubat kepada Allah S.W.T. serta bersikap tidak mengkhianati ilmu Islam yang dipelajari hanya semata-mata kepentingan keduniaan.

LAJNAH KEAHLIAN DAN ULAMAK PELAPIS
Dewan Ulamak PAS Pusat
Kuala Lumpur